SPIS TREŚCI
RYNKI ŚWIATA W PIGUŁCE
Rosja: Zgłaszam votum separatum!
Zdecydowałem się napisać ten tekst pod wpływem posta autorstwa Bartosza – nie zgadzam się z jego przesłaniem (szczególnie z uznaniem Jeffreya Sachsa za jakikolwiek autorytet w tej sprawie), stąd też zgłaszam votum separatum!
Nie neguję morza nieprawidłowości i problemów, z jakimi zmaga się Ukraina – korupcji, bezprawia czy nawet „Starlinków (od Polski) z drugiej ręki w dobrej cenie”. Jednak mimo wszystko dostrzegam, że ta wojna to coś więcej, niż „teatr i w pewnym sensie powtórka z Jałty”, jak określił to Bartosz.
To kwestia naszej przyszłości – albo my, albo Rosjanie. Piszę to jako osoba, której bliżej do polityki piastowskiej!
Choć wiem, że to nieco oklepany frazes, Rosja to nie kraj, to stan umysłu.
Potwierdzają to choćby doniesienia z 8 marca: „Dzień Kobiet po rosyjsku. Matki poległych żołnierzy otrzymały maszynki do mięsa”. Obdarowywano je również grillami i wypiekaczami do chleba, ale to chyba niewiele zmienia…
Na koniec pozwolę sobie zacytować polskiego męża stanu, autora jednych z najtrafniejszych diagnoz geopolitycznych w historii Polski, Romana Dmowskiego:
CHINY: Rekordowe wyceny BYD, Tesla w opałach?
Śmiało można stwierdzić, że w tym wydaniu Migawki będzie spora reprezentacja wątków motoryzacyjnych. Poniżej znajdziesz Rynkową Refleksję poruszając także ten temat, jednak z nieco innej perspektywy…
Jako że o narastającej konkurencji i pogarszającej się sytuacji Tesli pisałem już 19 kwietnia `24 roku w tekście “Trudne czasy dla Tesli”, to w tym tekście chciałbym skupić się nieco bardziej na triumfującej stronie tej rywalizacji, czyli Chinach. Mam dla Ciebie prawdziwą informacyjną bombę na temat spółki, o której już wielokrotnie wspominaliśmy na łamach naszego newslettera.
I to zanim zanotowała wzrosty powyżej 100%!
Chodzi o BYD. Przypomnę, że 9 sierpnia poprzedniego roku mogłeś przeczytać nawet tekst o właścicielu tej firmy – “Kto stoi za sukcesem BYD”!
Spółka oznajmiła światu, że jej nowa linia pojazdów umożliwia naładowanie baterii (na 400 km) tak szybko, jak trwa tankowania zwykłego samochodu – w 5 minut!
Jak przełomowa to jest wiadomość najlepiej świadczy fakt, że minuta ładowania nowego samochodu od BYD daje możliwość przejechania 80 km, natomiast w przypadku elektryków mercedesa jest to 33 km, a Tesli zaledwie 18 km!
Reszta tekstu w pełnym wydaniu!
KRYPTO RAPORT W PIGUŁCE
WIEDZA: 3 najlepsze krypto do stakingu?
Z racji, że w MPB lubimy być o krok przed rynkiem, to zgodnie z tym, co napisałem w poprzednim wydaniu Migawki – zobacz tekst “Binance usuwa Tether (i inne stablecoiny)!” – chciałbym zapoznać Cię z kolejnym rankingiem. Tym razem pod kątem tego, jak nie tylko zabezpieczyć zyski, ale również jak przy tym skorzystać ze stakingu!
Skoro na rynku kryptowalut istnieje możliwość pasywnego dochodu, to szkoda z niej nie skorzystać. Więcej na ten temat przeczytasz w dwuczęściowej Rynkowej Refleksji z 17 i 24 maja 2024 roku pt. “Dochód pasywny na kryptowalutach – to jest możliwe!”.
To, co znajdziesz w omawianym rankingu (link poniżej), to doskonały sposób, aby zdywersyfikować portfel kryptowalutowy dzięki trzem opcjom stakingu o wysokiej rentowności (wyselekcjonowanym przez analityka z cenionego portalu rynkowego), które mogą zapewnić zrównoważony stosunek ryzyka do zysku i stały pasywny dochód – jedna oferuje nawet 20% APY (ang. annual percentage yield)!
Pamiętaj jednak, że w świecie kryptowalut nie ma prawdziwie „bezpiecznych zysków” i zawsze należy zachować czujność!
Reszta tekstu w pełnym wydaniu!
RYNKOWA REFLEKSJA
Chińczycy wykupią (fabryki) Volkswagena?
Na wstępie przypomnę, że w Migawce z 14 października 2024 roku znalazły się dwa ważne teksty odnoszące się do sytuacji w branży motoryzacyjnej. Jeden “Nie tylko w Polsce (i w Niemczech) sektor motoryzacyjny ma problemy!” oraz drugi “Czy warto inwestować w producentów pojazdów elektrycznych?”.
Wnioski do jakich w nich doszedłem, były w dużym uproszczeniu takie, że (tak popularny swego czasu) ETF CARS może nie być w najbliższym czasie najrozsądniejszym wyborem.
Ostatnie doniesienia zdają się potwierdzać trafność tych przypuszczeń.
Jakiś czas temu pojawiły się informacje, że dyrektorzy zmagającego się z trudną sytuacją Volkswagena planowali zamknięcie kilku fabryk. Plan ten spotkał się z mocnym sprzeciwem związków zawodowych. Ostatecznie uzgodniono zakończyć produkcję w Dreźnie.
Jak z pewnością się domyślasz, nie rozwiązało to absolutnie wszystkich problemów VW – tutaj jednak z pomocą chcą przyjść Chińczycy.
Okazało się, że już od dłuższego czasu przyglądają się zmagającym się z kryzysem europejskimi firmom produkującym auta. Poszukują bowiem lokalizacji dla swoich zakładów w Europie, będącym drugim co do wielkości rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, aby ominąć cła nałożone w zeszłym roku przez Komisję Europejską.
Rzecznik MSZ Chin stwierdził, że firmy, które chcą inwestować w Niemczech, powinny mieć na to pozwolenie. Taka postawa raczej nikogo nie powinna dziwić. Zazwyczaj globalizm promują silniejsi oraz Ci, którym się to opłaca – w tym wypadku bez wątpienia są to Chińczycy. Sytuacja podobna do tej opisywanej w poprzednim wydaniu Migawki. Przypomnij sobie tekst pt. “Kolejna cła? NIE wszędzie!”
Myślę, że warto, abyś zapoznał się z tym, co powiedział rzecznik MSZ Chin w oświadczeniu dla Reutersa:
„Chiny wprowadziły szereg środków tworzących nowe możliwości biznesowe dla zagranicznych firm… Mamy nadzieję, że strona niemiecka również zachowa otwarty umysł, i zapewni uczciwe, sprawiedliwe i niedyskryminujące środowisko biznesowe dla chińskich firm do inwestowania.”
Chyba nie trzeba tłumaczyć, że byłoby to kolejnym gwoździem do trumny europejskiej motoryzacji, szczególnie jej konkurencyjności.
Z drugiej strony sytuacja wydaje się na tyle trudna, że dalsze zwlekanie może stać się zabójcze dla chorego pacjenta, jakim bez wątpienia jest Volkswagen (ale nie tylko).
Przypomnijmy, że większość firm z Chin (jak dotąd) zdecydowała się na budowę nowych fabryk w krajach o tańszej sile roboczej i słabszych związkach zawodowych niż Niemcy. Mowa m.in. o zakładach BYD na Węgrzech i w Turcji, czy też Leapmotor w Polsce oraz Chery Auto w Hiszpanii.
W kontekście tych informacji szczególnie ważne są niedawno opublikowane plany redukcji zatrudnienia w europejskich fabrykach. Możemy nawet przeczytać nagłówki w mediach mówiące o “umieraniu europejskiej motoryzacji”. Wydaje się, że nie jest to nawet zbytnią przesadą. Trzech gigantów: Porsche, Renault i Volkswagen zamierza łącznie zwolnić 6600 pracowników, a wiele wskazuje, że może to być dopiero początek!
Choć na ten moment CEO VW zaprzecza doniesieniom o potencjalnym dogadywaniu się z Chińczykami, to dość wyraźnie rysuje się trend na rynku motoryzacyjnym.
Trend, który prawdopodobnie szybko się nie zmieni – a jego pierwsze “owoce” widać już po wynikach niektórych pozycji z Modelowego Portfolio Strategii Tytanów dających ekspozycję na rynek motoryzacyjny (dodanych przez Bartosza blisko 2 lata temu)!
Reszta tekstu w pełnym wydaniu!
Materiały źródłowe (dostępne tylko w pełnym wydaniu!)
Chcesz otrzymywać takie newsy co tydzień + obszerny raport o 1 spółce z naszego Modelowego Portfolio?
Na pokładzie jest ponad 1000+ osób, a rekordzista wykręcił w 10 miesięcy ponad 900%! Średni wynik pobija 3x indeks NASDAQ100. To nie tylko warto – to się po prostu opłaca! Kliknij tu





